In opdracht van Netimex en U-Build Ontwikkeling is een ontwerp gemaakt voor de invulling met woningen van het gebied aan de Ceintuurbaan te Rotterdam.
Opgave.
De opgave is ontstaan na het onderzoeken van een groot aantal mogelijke invullingen van het beoogde terrein middels diverse massastudies. De gemeente Rotterdam is in deze fase nauw betrokken bij de planvorming en heeft in een zeer vroeg stadium de stedenbouwkundige randvoorwaarden en uitgangspunten voor de locatie bepaald. Op basis van de verschillende studies is uiteindelijk een model gekozen dat het beste past binnen de omgeving van het stadsdeel Kleiwegkwartier.
Gebouwmassa als intermediair.
Het totale plangebied aan de Ceintuurbaan 133 (het bestaande bedrijfsgebouw en het achterliggende parkeerterrein) vormt een belangrijke schakel in het toekomstige ontwikkelplan langs de snelweg A20. De locatie fungeert als intermediair tussen de in de door de stedenbouwkundige opgestelde Nota van Uitgangspunten omschreven grootschalige en extraverte ontwikkelingen langs de snelweg, en het bestaande karakter van de woonwijk Kleiwegkwartier. Het plan loopt hiermee in zekere zin vooruit op toekomstige ontwikkelingen die nog een vrij hoge mate van onzekerheid hebben.
De ontwikkeling van de woningen op het voormalige parkeerterrein vormt op microniveau de overgang van een kleine(re) naar een grotere schaal, van introvert naar extravert en (waarschijnlijk) van een jaren ’30 naar een moderne architectuurstijl. De ontwikkeling voegt zich hiermee in de stedenbouwkundige en architectonische typologie van de omliggende context: woonwijk het Kleiwegkwartier. Een van de kenmerken is dat deze context bestaat uit vrij grote (en gesloten) bouwblokken die een fijn, introvert maar vooral overhoeks karakter hebben.
Architectuur.
Om de gevels van het bouwblok te voorzien van richting en een aantrekkelijk karakter zijn deze op een aantal plekken voorzien van accenten. In algemene zin zorgen de dakrand- en metselwerk details (afwijkende voeg- en/of steenkleuren, metselwerk verbanden, etc.) voor een architectonisch beeld dat passend is in de jaren ’30 woonwijk waarin het plan ontwikkeld is. Het is echter niet de ambitie geweest om de detaillering historiserend te maken; de detaillering dient op een abstracte en eigentijdse manier aan te sluiten op en te passen in de context.
Langs de Prins Frederik Hendrikstraat zijn de individuele woningen benadrukt net zoals in de rest van die straat, de kop van het gebouw is geaccentueerd en voorzien van een horizontale geleding door de balkons en betonlagen in het metselwerk. Langs de Elektroweg zorgen dieper liggende vlakken in het metselwerk voor een divers en spannend gevelbeeld, als tegenhanger van de repeterende gevelopeningen. Het gebouw heeft aan de zijde van de openbare ruimte de uitstraling van een met bakstenen gemetselde gevel, voorzien van voldoende diepte en detaillering. De kleur van de bakstenen is rood-bruin, passend in de de directe context, de kleur van de kozijnen is donker.
Woningen.
Met uitzondering van de woningen op de begane grond langs de Elektroweg zijn alle woningen gelijkvloers, hier zijn geen trappen of opstapjes in de woningen aanwezig. De woningen op de verdiepingen zijn allemaal toegankelijk via de gezamenlijke trapopgang of een lift.
Nieuwsarchief.
De links en afbeeldingen hieronder zijn eerder middels nieuwsberichten op de site geplaatst:
- 09-05-2017: Herbestemming showroom en 33 nieuwbouwwoningen te Rotterdam
- 01-09-2021: Informatiewebsite ontwikkeling
- 21-11-2022: Nieuwbouw ‘De Steenhouwerij’ gestart